Historik

Det kungliga slottets historia börjar troligen redan på 900-talet. Här följer en kortfattad historisk översikt från den tiden och fram till i dag.

900-talet

På den plats där Kungliga Slottet i Stockholm ligger i dag har man funnit spår av en borg. Platsen var viktig eftersom det var här den enda in- och utfarten till Mälaren fanns.

Man tror att det redan på 900-talet fanns en enkel träborg här. Denna borg byggdes sedan ut efter hand och fick namnet Tre Kronor.

1300–1500-talet

Under 1300-talet byggdes borgen ut till en större försvarsanläggning. Den bestod av en så kallad högborg med en stor förborg. Under 1300-, 1400- och början av 1500-talet togs borgen flera gånger över av olika härskare.

1500-talet

I mars 1520 tog den danske kungen Kristian II över borgen. Han var en grym kung som fick öknamnet ”Kristian Tyrann”. Många människor blev dödade på Stortorget i Stockholm i det som brukar kallas för Stockholms blodbad.

När Gustav Vasa senare blev kung byggdes borgen ut för att få ett ännu bättre försvar. Man byggde vallar runt borgen, byggde högre torn och satte in kanoner.

När Johan III var kung byggdes borgen ut ännu mer och blev ett praktfullt renässansslott. Kungen fick en egen våning – en kungsvåning. Man byggde bland annat också en ny slottskyrka och ett nytt badhus.

1600-talet

Sverige blev en stormakt under den här tiden, som också kallas för stormaktstiden.

Kung Gustav II Adolf ville ha ett modernt slott som passade för en stormakt. Slottet skulle byggas om ordentligt.

Arkitekten som ritade det nya slottet hette Nicodemus Tessin den yngre. Han utgick från hur fina byggnader såg ut i Frankrike, Italien och England.

Men i maj 1697 brann det i slottet. Elden startade på slottets vind. Ingen människa blev skadad men det blev stora skador på slottet.

Redan dagen efter branden bestämde man att slottet skulle byggas upp på nytt.

1700-talet

Det tog lång tid att bygga det nya slottet, för det var ont om pengar. Efter nästan 60 år var slottet klart. I december 1754 kunde kung Adolf Fredrik och drottning Lovisa Ulrika flytta in i slottet.

Under den här tiden flyttade också Sveriges riksdag och regering in i slottet. Även det Kungliga biblioteket fick lokaler inne i slottet.

1800–1900-talet

Under den här perioden flyttade regeringen, riksdagen och Kungliga biblioteket ut från slottet.

1981 flyttade även Kung Carl XVI Gustaf och Drottning Silvia. De valde att flytta till Drottningholms slott i stället.

Bilden ovan:
Kungliga slottet på
1700-talet.
Foto: Alexis Daflos

Modell av slottet så som man tror att det såg ut på 1300-talet. Foto: Alexis Daflos/ Kungl. Hovstaterna

Inför besöket

Guidade visningar Öppet idag 10.00-17.00

Att följa med på en guidad slottstur gör besöket till en extra upplevelse. Våra kunniga guider levandegör föremålen och sätter dem i sitt...

Läs mer
För barn Öppet idag 10.00-17.00

Slottets stora paradvåningar, de medeltida valven i Museum Tre Kronor och kungakronorna i Skattkammaren är spännande besöksmål för barn. ...

Läs mer

Kommande händelser

Följ med ner i Skattkammaren och lär dig mer om hur riksregalierna används idag. På nära håll får du se de kronor som har använts i samba...

Köp biljett

Ikväll får vi en inblick i hur man dukar kungligt. Hovfuriren tar oss med till Karl XI:s galleri, platsen för galamiddagarna, och berätta...

Köp biljett

Författaren Christopher O’Regan tar oss tillbaka till det sena 1700-talet och en av de mer omskrivna händelserna i Sveriges historia – mo...

Köp biljett

Upptäck mer om Kungliga slottet

Paradrum Öppet idag 10.00-17.00

Representationsvåningarna på slottet är samlingsnamnet för de magnifika paradvåningar som används vid Kungens och Drottningens representa...

Läs mer
Skattkammaren Öppet idag 10.00-17.00

I dunkla källarvalv på Kungliga slottet förvaras monarkins viktigaste symboler – Riksregalierna, som alla visar prov på fascinerande och ...

Läs mer
Museum Tre Kronor Öppet idag 10.00-17.00

Museum Tre Kronor är museet om slottets äldsta historia, från försvarsborg till renässansslottet som förstördes i en våldsam brand år 1697.

Läs mer
Slottsboden Öppet idag 10.00-17.00

Slottsboden är en unik present- och souvenirbutik på Kungliga slottets yttre borggård med produkter som har anknytning till föremål i de ...

Läs mer
Gustav III:s antikmuseum Öppet idag 10.00-17.00

Välkommen till ett av Europas äldsta publika museer som öppnades redan år 1794. Skulpturerna som köptes in av Gustav III, visas i slottet...

Läs mer

Kungliga slottets kyrka visar prov på arkitektur, inredning och konstverk av några av sin tids främsta mästare – Nicodemus Tessin den yng...

Läs mer

Artiklar och film

Sedan år 1873 har den kungliga flaggan hissats på Kungliga slottets tak. Den tretungade flaggan, örlogsflaggan, som vajar här är förbehål...

Läs mer

Under sommaren öppnar samtliga tio kungliga slott med tillhörande museer, parker, kapell, butiker och kaféer.

Läs mer

Kungliga slottets väldiga storlek har i alla tider väckt intresse och ibland vållat debatt om hur byggnaden används. Men, hur kommer det ...

Läs mer

Kundservice

Öppettider:

Många frågar om

  • Kan jag ta med min barnvagn in på de kungliga besöksmålen?

    Nej, barnvagnar är inte tillåtna inomhus.

  • Är det tillåtet att ta bröllopsfoton inne på de kungliga slotten?

    Nej, bröllopsfotografering i de kungliga slottens salar är inte möjligt.

    I samband med vigsel i Drottningholms slottskyrka, Rosersbergs slottskapell, Strömsholms slottskapell samt Ulriksdals slottskapell går det bra att fotograferas i kyrkan/kapellet, men ej i slottens salar.

  • Finns det förvaringsboxar vid de kungliga besöksmålen?

    Kungliga slottet: Ett fåtal förvaringsboxar finns vid Biljett & Information samt i Museum Tre Kronor. 10 kr i deposition (mynt).
    Vi rekommenderar dock att du inte tar med dig något större bagage. Resväskor och väskor på hjul är inte tillåtna inne på våra besöksmål.

    Övriga besöksmål: Inga förvaringsboxar tillgängliga. Vi rekommenderar att du inte tar med dig något större bagage. Resväskor och väsor på hjul är inte tillåtna inne på våra besöksmål.

  • Får jag ta med min väska in på de kungliga besöksmålen?

    Ja, mindre väskor är tillåtna, liksom ryggsäckar burna i handen eller på magen. Resväskor och väskor med hjul är inte tillåtna.

    Vänligen observera att vi ej tillhandahar förvaringsboxar (undantaget ett fåtal på Kungliga slottet). Lämna inga väskor utan uppsikt.

  • Finns det barnvagnsparkering vid de kungliga besöksmålen?

    Kungliga slottet: I entrén till Representationsvåningarna, vid Yttre borggården finns ett begränsat utrymme för barnvagnar. Under tak men obevakat och utan låsmöjlighet.

    Riddarholmskyrkan: I entrén till Riddarholmskyrkan. Under tak men obevakat och utan låsmöjlighet.

    Drottningholms slott: I arkaden utanför entréporten. Under tak men obevakat och utan låsmöjlighet. Observera att arkaden nås via en trappa.

    Övriga besöksmål: Ingen barnvagnsparkering.

Fler frågor och svar