Historik

Drottningholms slotts historia börjar på 1500-talet. Här kommer en kort historisk översikt från den tiden och fram till i dag.

1500-talet

På slutet av 1500-talet byggde kung Johan III ett litet slott till drottning Katarina Jagellonica. Slottet hade två våningar med torn och fick namnet Drottningholm.

1600-talet

År 1661 förstördes Drottningholms slott i en brand. Arkitekten Nicodemus Tessin (den äldre) fick i uppdrag att rita på ett nytt slott.

Det här var under en period när Sverige var en stormakt. Slottet skulle därför inredas i en storslagen stil som passar en stormakt. Inredningsstilen som valdes kallas barock. När arkitekten dog 1682 fick hans son Nicodemus Tessin (den yngre) ta över och göra färdigt slottet.

1700-talet

1744 fick prinsessan Lovisa Ulrika Drottningholms slott som bröllopspresent i samband med att hon gifte sig med Adolf Fredrik. Under Lovisa Ulrikas tid på Drottningholm hade slottet en guldålder. Hon bjöd in poeter, konstnärer, vetenskapsmän och författare som hon umgicks med på Drottningholm. På den här tiden byggdes biblioteket. Det räknas som ett av Sveriges vackraste rum.

År 1777 flyttade kung Gustav III in på Drottningholm. Gustav III skapade den Kinesiska salongen. Han beställde också möbler av Sveriges främsta möbelskapare. Men när Gustav III dog 1792 tog Drottningholms guldålder snart slut.

1800-talet

Under kung Oskar I:s och drottning Josefinas tid fick Drottningholm nytt liv. Denna kung och drottning inredde bland annat den så kallade rikssalen.

Kungarna Oskar II, Gustaf V och Gustaf VI Adolf bodde också långa perioder på Drottningholm. Även de har påverkat hur slottets inredning ser ut.

1900-talet

1981 blev Drottningholms slott permanent bostad för första gången. Då flyttade Carl XVI Gustaf och Drottning Silvia in här.

Bilden ovan:
Drottningholms slott på
1600-talet.
Foto: Kungliga biblioteket

Drottningholms slott ligger vid Mälarens strand. Slottet är i dag bostad för Carl XVI Gustaf och Drottning Silvia. Foto: Alexis Daflos/Kungligaslotten.se

Inför besöket

Guidade visningar Öppet idag 11.30-16.00
Barnens Drottningholm Öppet idag 11.30-16.00

Ta med barn och barnbarn på en utflykt till Drottningholm. Här kan ni gå på lejonsafari, leta efter guld och upptäcka växter.

Läs mer

Upptäck mer om Drottningholms slott

Slottets salar Öppet idag 11.30-16.00

Två drottningar har präglat Drottningholm –Hedvig Eleonora som byggde slottet under stormaktstiden och Lovisa Ulrika som på 1700-talet to...

Läs mer

Drottningholms slottspark är öppen året runt. Här vandrar du genom historiska stilideal från 1600-talets barock till engelsk park på sent...

Läs mer

Drottningholms slottskyrka invigdes 1730 och har sedan dess använts kontinuerligt. Arkitekter är Tessin och inredningen är signerad Carl ...

Läs mer

”Han förde mig vid sidan om lustträdgården och jag blev överraskad att där plötsligt stå inför ett verkligt feeri, ty kungen hade låtit u...

Läs mer

I det gamla maskinhuset vid Kina slott hade konstnären Evert Lundquist sin ateljé. Numera är ateljén museum med oljemålningar, koltecknin...

Läs mer

Välkommen till en butik utöver det vanliga. Slottsboden är en unik present- och souvenirbutik belägen i besökscentret vid Drottningholms ...

Läs mer

Artiklar och film

Om Hedvig Eleonora hade varit gjord av ett aningen klenare virke är det mycket troligt att Sveriges historia hade sett helt annorlunda ut...

Läs mer

I mitten av 1700-talet var Drottningholms slott centrum för intensiva försök att odla siden i Sverige. 1753 kunde drottning Lovisa Ulrika...

Läs mer

Lovisa Ulrika hade höga ambitioner. Hon hade ”mer kunskaper och insikt i vetenskaperna än en dam behöver” och ville bli en upplyst härska...

Läs mer

Kundservice

Öppettider: Öppet idag 11.30-16.00