Historik

Gripsholms slotts historia börjar på 1300-talet Här följer en kort historisk översikt av slottets historia från den tiden och fram till 1800-talet.

1300-talet

Redan på 1300-talet fanns en borg där Gripsholms slott ligger i dag. Borgen byggdes av Bo Jonsson Grip. Han var så kallad riksdrots, alltså en hög kunglig tjänsteman. Det är efter honom som slottet har fått sitt namn.

1500-talet

Gripsholms slott började byggas 1537 av kung Gustav Vasa. Slottet användes för att försvara Sverige men var även bostad för kungen.

På 1500-talet satt flera kungligheter fängslade på Gripsholms slott. Först höll Erik XIV sin bror Johan och hans hustru Katarina Jagellonica fängslade här i fyra år. Två av deras barn, Isabella och Sigismund, föddes på Gripsholm. Sedan blev Johan kung (Johan III). Då låste han i stället in sin bror Erik, hans hustru Karin Månsdotter och deras barn. De satt fängslade här i två år.

1600-talet

En drottning har också varit fängslad på Gripsholm. Hon hette Maria Eleonora. Detta var på grund av att hon var i konflikt med Sveriges ledning och misstänkt för förräderi. En natt i juli 1640 lyckades drottningen rymma från Gripsholm till Danmark.

1700-talet

Under kung Gustav III:s tid på 1700-talet hade Gripsholms slott sin kanske mest glansfulla period. Kungen och hans gäster ägnade sig bland annat åt fest, dans, jakt, lekar och högläsning. Gustav III firade också jul på slottet. Möbler, kläder, personal och allt annat som behövdes för julfirandet flyttades då från slottet i Stockholm. För att transportera allt detta användes 95 hästar och 21 vagnar.

Gustav III var intresserad av teater och såg till att bygga en teater på Gripsholm. Först byggde han en liten i slottets torn. Senare byggde han en större teater, Palmstedts teater.

1800-talet

Efter Gustav III:s död var det slut på de glansfulla dagarna på Gripsholm.

På 1800-talet satt ännu en kung fängslad på slottet. Det var kung Gustav IV Adolf. Han låstes in på Gripsholm år 1809 efter att Sverige hade förlorat i kriget mot Ryssland.

Under slutet av 1800-talet gjorde man om flera av rummen efter den tidens mode. År 1889 bildades Gripsholmsföreningen. Föreningen förändrade slottet så att det skulle få tillbaka det utseende det hade på 1500-talet.

Bilden ovan:
Gripsholms slott på
1600-talet.
Foto: Kungliga biblioteket

Hertig Karls kammare

Hertig Karls kammare är ett praktfullt rum på Gripsholms slott. Rummet är berömt för att inredningen från 1500-talet är så välbevarad. Foto: Alexis Daflos/Kungligaslotten.se

Inför besöket

På Gripsholms slott kan du vandra på egen hand, men att följa med på en guidad visning ...

För större sällskap rekommenderar vi att gruppvisning bokas. Gripsholms slott är öppet ...

Barnens Gripsholm Öppet idag 10.00-16.00

Fängelsehålor, rustkammare, kanoner, ett uppstoppat lejon. Hundratals porträtt som följ...

Kommande händelser

Fängelsehålor, rustkammare, kanoner, vindlande gångar... och ett väldigt speciellt upps...

Kulleteatern gästar Gripsholms slott i juli med en fartfylld komedi på Gripsholms slott...

Traditionen fortsätter! Bellmandagen 26 juli firas med konsert på Slottsholmen och Bell...

Upptäck mer om Gripsholms slott

Slottets salar Öppet idag 10.00-16.00

Gripsholms slott inrymmer fyra sekel av inredningar och konst. Slottet uppfördes på 150...

Svenska statens porträttsamling Öppet idag 10.00-16.00

På Gripsholms slott finns det äldsta nationella porträttgalleriet i världen – Svenska s...

Butiken Kungliga Slottsboden Öppet idag 10.30-16.00

Butiken Kungliga Slottsboden på Gripsholms slott erbjuder ett brett utbud av produkter ...

En promenad i den lummiga slottsparken är en vandring genom historien. Här har trädgård...

Naturreservatet Gripsholms hjorthage har sedan 1600-talet varit en betesmark som tillhö...

Gripsholms slott har fått sitt namn efter en av den svenska medeltidens stora personlig...

Artiklar och film

Sommarsäsongen 2026 inbjuder till kungliga jubileer och elva öppna kungliga besöksmål. ...

Svensk porträttkonst från Vasa till Bernadotte. En vandring genom Statens porträttsamli...

Starka porträtt av Stellan Skarsgård, Greta Thunberg och Sarah Sjöström tillsammans med...