Historik

Gripsholms slotts historia börjar på 1300-talet Här följer en kort historisk översikt av slottets historia från den tiden och fram till 1800-talet.

1300-talet

Redan på 1300-talet fanns en borg där Gripsholms slott ligger i dag. Borgen byggdes av Bo Jonsson Grip. Han var så kallad riksdrots, alltså en hög kunglig tjänsteman. Det är efter honom som slottet har fått sitt namn.

1500-talet

Gripsholms slott började byggas 1537 av kung Gustav Vasa. Slottet användes för att försvara Sverige men var även bostad för kungen.

På 1500-talet satt flera kungligheter fängslade på Gripsholms slott. Först höll Erik XIV sin bror Johan och hans hustru Katarina Jagellonica fängslade här i fyra år. Två av deras barn, Isabella och Sigismund, föddes på Gripsholm. Sedan blev Johan kung (Johan III). Då låste han i stället in sin bror Erik, hans hustru Karin Månsdotter och deras barn. De satt fängslade här i två år.

1600-talet

En drottning har också varit fängslad på Gripsholm. Hon hette Maria Eleonora. Detta var på grund av att hon var i konflikt med Sveriges ledning och misstänkt för förräderi. En natt i juli 1640 lyckades drottningen rymma från Gripsholm till Danmark.

1700-talet

Under kung Gustav III:s tid på 1700-talet hade Gripsholms slott sin kanske mest glansfulla period. Kungen och hans gäster ägnade sig bland annat åt fest, dans, jakt, lekar och högläsning. Gustav III firade också jul på slottet. Möbler, kläder, personal och allt annat som behövdes för julfirandet flyttades då från slottet i Stockholm. För att transportera allt detta användes 95 hästar och 21 vagnar.

Gustav III var intresserad av teater och såg till att bygga en teater på Gripsholm. Först byggde han en liten i slottets torn. Senare byggde han en större teater, Palmstedts teater.

1800-talet

Efter Gustav III:s död var det slut på de glansfulla dagarna på Gripsholm.

På 1800-talet satt ännu en kung fängslad på slottet. Det var kung Gustav IV Adolf. Han låstes in på Gripsholm år 1809 efter att Sverige hade förlorat i kriget mot Ryssland.

Under slutet av 1800-talet gjorde man om flera av rummen efter den tidens mode. År 1889 bildades Gripsholmsföreningen. Föreningen förändrade slottet så att det skulle få tillbaka det utseende det hade på 1500-talet.

Bilden ovan:
Gripsholms slott på
1600-talet.
Foto: Kungliga biblioteket

Hertig Karls kammare

Hertig Karls kammare är ett praktfullt rum på Gripsholms slott. Rummet är berömt för att inredningen från 1500-talet är så välbevarad. Foto: Alexis Daflos/Kungligaslotten.se

Inför besöket

På Gripsholms slott kan du vandra på egen hand, men att följa med på en guidad visning gör besöket till en extra upplevelse.

Läs mer

Fängelsehålor, rustkammare, kanoner, ett uppstoppat lejon. Hundratals porträtt som följer dig med blicken i de vindlande gångarna... ta m...

Läs mer

Kommande händelser

Upplev en stämningsfull konsert på Gripsholms slott, när Lilla Akademien framför lucia- och julmusik av Hugo Alfvén, Gustav Nordqvist och...

Köp biljett

Under trettonhelgen, den 4 och 5 januari, öppnar vi portarna till Gripsholms slott och bjuder in till temavisningar i slottet och Röda Ko...

Köp biljett

Vid dagens lunchföredrag får du höra berättelserna om mer och mindre lyckade inbrottsförsök och stölder på Gripsholms slott. Historiska o...

Köp biljett

Upptäck mer om Gripsholms slott

Gripsholms slott inrymmer fyra sekel av inredningar och konst. Slottet uppfördes på 1500-talet och utgjorde då en del av det nationella f...

Läs mer

På Gripsholms slott finns det äldsta nationella porträttgalleriet i världen. Det hör även till de största och omfattar i dag cirka 5000 v...

Läs mer

Slottsboden är en unik present- och souvenirbutik på Gripsholms slott med produkter som har anknytning till föremål i de Kungliga samling...

Läs mer

En promenad i den lummiga slottsparken är en vandring genom historien. Här har trädgårdarna avlöst varandra och i fruktträdgården odlas ä...

Läs mer

Naturreservatet Gripsholms hjorthage har sedan 1600-talet varit en betesmark som tillhört Gripsholms Kungsladugård.

Läs mer

Gripsholms slott har fått sitt namn efter en av den svenska medeltidens stora personligheter, Bo Jonsson Grip, som under senare hälften a...

Läs mer

Artiklar och film

Under höst och vinter bjuder vi in till lunchföredrag på Gripsholms slott. Slottets experter berättar om slottets historia och om människ...

Läs mer

Under flera hundra år fungerade Gripsholms slott som fängelse. Här har tre kungar, en ärkebiskop och många helt vanliga tjuvar och suttit...

Läs mer

Välkommen med din skolklass till historiska miljöer där historia fortfarande skapas. En vasaborg, ett hovstall, ett världsarv och ett kun...

Läs mer

Kundservice

Öppettider:

Många frågar om

  • Är det möjligt att ta bröllopsfoton i slottsparkerna?

    Ja, det är tillåtet att ta bröllopsfoton för privat bruk i våra slottsparker.

    Vänligen respektera följande: det är inte tillåtet att ställa upp skrymmande fotoutrustning och/eller rekvisita, att spärra av eller köra bil på våra parkområden eller på annat sätt störa övriga parkbesökare. Observera särskilda bestämmelser, exempelvis avseende fotografering från luften, under pressinformationlänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster .

  • Kan jag ta med min barnvagn in på de kungliga besöksmålen?

    Nej, barnvagnar är inte tillåtna inomhus.

  • Är det tillåtet att ta bröllopsfoton inne på de kungliga slotten?

    Nej, bröllopsfotografering i de kungliga slottens salar är inte möjligt.

    I samband med vigsel i Drottningholms slottskyrka, Rosersbergs slottskapell, Strömsholms slottskapell samt Ulriksdals slottskapell går det bra att fotograferas i kyrkan/kapellet, men ej i slottens salar.

  • Finns det förvaringsboxar vid de kungliga besöksmålen?

    Kungliga slottet: Ett fåtal förvaringsboxar finns vid Biljett & Information samt i Museum Tre Kronor. 10 kr i deposition (mynt).
    Vi rekommenderar dock att du inte tar med dig något större bagage. Resväskor och väskor på hjul är inte tillåtna inne på våra besöksmål.

    Övriga besöksmål: Inga förvaringsboxar tillgängliga. Vi rekommenderar att du inte tar med dig något större bagage. Resväskor och väsor på hjul är inte tillåtna inne på våra besöksmål.

  • Får jag ta med min väska in på de kungliga besöksmålen?

    Ja, mindre väskor är tillåtna, liksom ryggsäckar burna i handen eller på magen. Resväskor och väskor med hjul är inte tillåtna.

    Vänligen observera att vi ej tillhandahar förvaringsboxar (undantaget ett fåtal på Kungliga slottet). Lämna inga väskor utan uppsikt.

Fler frågor och svar