Gripsholms slott

Gripsholms slott byggdes på 1500-talet av kung Gustav Vasa.
Det var ursprungligen en borg.

På slottet finns rum som är bevarade från 1500-talet.

På Gripsholms slott finns en teater från 1700-talet. Teatern är en av Europas mest välbevarade. Den skapades av kung Gustav III, också kallad ”teaterkungen”.

På slottet finns dessutom en samling med porträtt som är internationellt känd.
Samlingen heter Svenska statens porträttsamling.
Här finns porträtt på kända personer från Gustav Vasas dagar och ända fram till i dag.

Gripsholm är ett också ett trevligt utflyktsmål som ligger nära småstaden Mariefred med butiker, kaféer och restauranger.

I närheten av slottet finns naturreservatet Gripsholms hjorthage.

Bilden ovan:
Gripsholms slott.
Foto: Raphael Stecksén/Kungligaslotten.se

Inför besöket

På Gripsholms slott kan du vandra på egen hand, men att följa med på en guidad visning ...

För större sällskap rekommenderar vi att gruppvisning bokas. Gripsholms slott är öppet ...

Fängelsehålor, rustkammare, kanoner, ett uppstoppat lejon. Hundratals porträtt som följ...

Kommande händelser

Den 3 och 4 januari öppnar vi portarna till Gripsholms slott. Upptäck slottet på egen h...

Upptäck mer om Gripsholms slott

Gripsholms slott inrymmer fyra sekel av inredningar och konst. Slottet uppfördes på 150...

På Gripsholms slott finns det äldsta nationella porträttgalleriet i världen – Svenska s...

Butiken Kungliga Slottsboden på Gripsholms slott erbjuder ett brett utbud av produkter ...

En promenad i den lummiga slottsparken är en vandring genom historien. Här har trädgård...

Naturreservatet Gripsholms hjorthage har sedan 1600-talet varit en betesmark som tillhö...

Gripsholms slott har fått sitt namn efter en av den svenska medeltidens stora personlig...

Artiklar och film

Årets hedersporträtt visar simmaren Sarah Sjöström utfört av fotograf Magnus Ragnvid. P...

Appen ’Kungliga promenader’ (Royal Walks) guidar dig i våra kungliga parker, på plats e...

Årskortet är din nyckel till det kungliga kulturarvet. Besök tio kungliga slott – när d...