Historik
På Gripsholms slott finns inredning och konst från 1500-talet och fram till 1800-talet.
Den stora Rikssalen med takmålningar är från Gustav Vasas tid. Här finns också porträtt av Gustav Vasa och andra europeiska kungar från 1500-talet.
Hertig Karls Kammare är Gripsholms mest berömda rum från 1500-talet.
På 1600-talet byggdes slottet både om och till. Bland annat byggdes den så kallade Drottningflygeln. Detta var på drottning Hedvig Eleonoras tid på Drottningholm.
I slutet av 1700-talet skapade kung Gustav III en mycket exklusiv slottsteater på Drottningholm. Teatern finns i ett av slottets runda torn. På den här teatern är scenens delar och maskineri bevarade från 1700-talet.
Runda salong är ett rum som också är från Gustav III:s tid. Här finns porträtt på Gustav III och andra kungar från 1700-talet.
Under 1800-talet byggdes Gripsholms slott om ännu en gång. Ombyggnaden var omdiskuterad och det sägs att den skulle göra att slottet såg äldre ut.
Slottet blev under 1800-talet en viktig symbol för Sverige som nation, ett nationalmonument. Därför hämtade man fina möbler och konst från andra kungliga slott och placerade dessa på Gripsholm.
Bilden ovan:
Audienssalen på Gripsholms slott.
Foto: Sanna Argus Tirén//Kungligaslotten.se

Gustav III:s runda salong. Foto: Kate Gabor
Inför besöket
På Gripsholms slott kan du vandra på egen hand, men att följa med på en guidad visning ...
För större sällskap rekommenderar vi att gruppvisning bokas. Gripsholms slott är öppet ...
Fängelsehålor, rustkammare, kanoner, ett uppstoppat lejon. Hundratals porträtt som följ...
Upptäck mer om Gripsholms slott
Gripsholms slott inrymmer fyra sekel av inredningar och konst. Slottet uppfördes på 150...
På Gripsholms slott finns det äldsta nationella porträttgalleriet i världen – Svenska s...
Butiken Kungliga Slottsboden på Gripsholms slott erbjuder ett brett utbud av produkter ...
En promenad i den lummiga slottsparken är en vandring genom historien. Här har trädgård...
Naturreservatet Gripsholms hjorthage har sedan 1600-talet varit en betesmark som tillhö...
Gripsholms slott har fått sitt namn efter en av den svenska medeltidens stora personlig...
Artiklar och film
Årets hedersporträtt visar simmaren Sarah Sjöström utfört av fotograf Magnus Ragnvid. P...
Appen ’Kungliga promenader’ (Royal Walks) guidar dig i våra kungliga parker, på plats e...
Årskortet är din nyckel till det kungliga kulturarvet. Besök tio kungliga slott – när d...