Riddarholmskyrkan

Riddarholmskyrkan ligger på Riddarholmen i Stockholm. Där ligger svenska kungarna begravda.

Riddarholmskyrkan är från medeltiden för omkring 800 år sedan. Det är den enda kyrkan i Stockholm från medeltiden.

Här ligger kungarna Magnus Ladulås och Karl Knutson Bonde begravda.

Här ligger också alla kungar från Gustav den andre Adolf fram till Gustav den femte, som var den siste svenska kungen som begravdes i Riddarholmskyrkan.

Riddarholmskyrkan är öppen på somrarna och vid särskilda tillfällen, till exempel konserter.

Bilden ovan:
Riddarholmskyrkan.
Foto: Dick Norberg/Kungligaslotten.se

Inför besöket

För större sällskap rekommenderar vi en förbokad visning med egen guide. Visningen kan ...

Kommande händelser

Välkommen till en speciell julotta i en speciell kyrka. På juldagsmorgonen inbjuder Sto...

Upptäck mer om Riddarholmskyrkan

Riddarholmskyrkan har en lång historia som sträcker sig tillbaka till 1270, då Francisk...

Med undantag för drottning Kristina har de svenska regenterna från Gustav II Adolf fram...

1858–60 uppfördes detta gravkor för den ännu idag regerande dynastin Bernadotte. I den ...

Den kungliga begravningskyrkan på Riddarholmen är även en ordenskyrka. Vid frånfället a...

Riddarholmskyrkan är en svensk kungagrav. Fram till 1950 kom sjutton regenter att bli b...

Artiklar och film

Hösten 2025 påbörjas en cirka tre år lång renovering av Riddarholmskyrkans 42 meter hög...

Årskortet är din nyckel till det kungliga kulturarvet. Besök tio kungliga slott – när d...

Den kungliga begravningskyrkan på Riddarholmen är även en ordenskyrka. Vid frånfället a...

Kundservice

Öppettider: Stängt